Gespannen schouders vervolg

last van gespannen schouders en nek

In een vorig artikel over gespannen schouders had ik nog meer tips beloofd die heel goed helpen als je van die vervelende spanning in de schouder- of nekspieren hebt.

Het kan beginnen met een klein spiertje en gaandeweg gaat het je steeds meer opvallen en storen.

Herkenbaar?

 
 
Wat je gemakkelijk zelf kunt doen is dit. Het is trouwens wel slim om deze tips al snel toe te passen als je voelt dat er spanning in je nek of je schouders ontstaat. In dit geval is voorkomen prettiger dan genezen!

Je kunt ze zo vaak toepassen als je wilt, maar let erop dat je niet forceert, want dan ben je nog verder van huis.
 
 
Eerste oefening

Deze oefening kun je het beste staand doen.

Het is echt een heerlijke oefening voor je gespannen schouders en nekspieren!

Sta rechtop met je voeten op schouderbreedte. Buig je hoofd naar rechts door je rechteroor in de richting van je rechterschouder te brengen. Pak met je rechterhand je linkeronderarm vast en trek de linkerarm ook naar rechts. Houd de strekking even vast en wissel dan van kant.

Eventueel doe je de oefening nog een keer voor de kant die het meest gespannen aanvoelt.
 
 
Tweede oefening

foto oefening voor stijve schouders en gespannen nekspieren
 
Zit met een rechte rug op een stevige stoel (achter je bureau bijvoorbeeld), niet zo’n stoel of bank waar je diep in wegzakt.

Zet je voeten plat op de grond en neem gedurende een paar ademhalingen waar hoe ze op de grond staan en hoe dit aanvoelt. Zo breng je je aandacht meer naar beneden. Aangezien energie daarheen gaat waar je aandacht naar toe gaat, gaat je energie ook naar beneden.

 
 
Leg nu rustig een hand tussen je schouderbladen, met je handpalm op je rug. De elleboog van deze arm steekt recht omhoog. Je hoofd houd je ook rechtop. Breng nu je andere hand ook naar je schouderbladen en probeer de vingers van je eerste hand te pakken.
 
Het is niet erg als het niet goed lukt. Houd dan gewoon enige afstand tussen je handen op je rug. Adem rustig in je buik (onder je navel) en houd je voeten plat op de vloer.
 
Breng na een paar ademhalingen je armen weer terug in hun normale positie. Let even op het effect van deze oefening. Je kunt duidelijk de energie voelen stromen in je ene arm. Schud je armen en handen even los en herhaal deze oefening dan met je andere arm en hand.
 
Schud tot slot je armen en handen weer lekker los.
 
 
“Tension is who you think you should be. Relaxation is who you are.”
~Chinese Proverb
 



Berichten gemaakt 34

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven